2019 Sudamericano de Optimist, Algarrobo, Chile. © Matias Capizzano
SPRAWDŹ
B3

NEW MODEL B3

Cadet 3 (2)
2019 Sudamericano de Optimist, Algarrobo, Chile. © Matias Capizzano
Czy wiesz, że?
2019 Sudamericano de Optimist, Algarrobo, Chile. © Matias Capizzano
JSAIL 2.0 LINE
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

TUNING GUIDE

DLA ŻAGLI OPTIMIST

LINIA CLASSIC | LINIA JSAIL 2.0

WEDŁUG M. JUSZCZAK

CHCĄC UZYSKAĆ NAJLEPSZY WYNIK, NALEŻY POŚWIECIĆ SPORO CZASU NA WŁAŚCIWE DOBRANIE I PRZYGOTOWANIE SPRZĘTU. PODZIAŁ WAGOWY ŻAGLI JEST NAJŁATWIEJ ZROZUMIAŁĄ WSKAZÓWKĄ, ALE NALEŻAŁOBY RACZEJ MÓWIĆ O DOBORZE ŻAGLA UWZGLĘDNIAJĄC: WAGĘ ZAWODNIKA, JEGO WZROST, DOŚWIADCZENIE, PRZYGOTOWANIE MENTALNE, DYNAMIKĘ I KONDYCJĘ FIZYCZNĄ. W TUNINGU NALEŻY TEŻ UWZGLĘDNIĆ RODZAJ MASZTU, BOMU, ROZPRZA, TWARDOŚĆ MIECZA. OPTIMIST JAKO KONSTRUKCJA OSIĄGA PEWNĄ PRĘDKOŚĆ NAZWIJMY JĄ GRANICZNĄ I SZYBCIEJ NIE POPŁYNIE, POMIJAMY CHWILOWY WARUNKI ŚLIZGOWE, PODCZAS ZJAZDU Z FALI NA KURSACH Z WIATREM. DLATEGO NALEŻY DOBRAĆ ŻAGIEL, KTÓRY POZWOLI OSIĄGNĄĆ TĄ PRĘDKOŚĆ, NADMIAR MOCY ZNAJDUJE SWOJE UJŚCIE W GENEROWANIU DUŻEGO PRZECHYŁU CO ZMUSZA ZAWODNIKA DO NADMIERNEGO BALASTOWANIA. WIĘKSI ZAWODNICY, GŁĘBIEJ ZANURZAJĄ ŁÓDŹ, CO UWZGLĘDNIAJĄC FAKT, ŻE WODA JEST OKOŁO 880 RAZY GĘSTSZA OD POWIETRZA POWODUJE ZWIĘKSZENIE OPORÓW KADŁUBY PRZY JEDNOCZESNYM WZROŚCIE MASY ZESTAWU OPTIMIST + ZAWODNIK DO ROZPĘDZENIA. DLATEGO POTRZEBUJĄ ONI ŻAGLA KTÓRY GENERUJE WIĘCEJ MOCY. 

OSIĄGI ŁODZI W DUŻEJ MIERZE ZALEŻĄ OD TRYMU, ŻAGLE JJ SĄ ZAPROJEKTOWANE TAK, ŻEBY MOŻNA BYŁO STOSOWAĆ TE SAME ZASADY DO WSZYSTKICH MODELI. WSZYSTKIE LINKI NALEŻY NIEUSTANNIE KONTROLOWAĆ I KORYGOWAĆ, CZASEM ZWŁASZCZA NA MASZCIE, NAWET POMIĘDZY WYŚCIGAMI.

BOM: KRAWATY LUŹNO, DYSTANS OKOŁO 8MM, OUTHULL LEKKO POLUZOWANY, STROPIK (BOOM SPAN) NAPIĘTY BARDZO MOCNO, TAK ŻEBY RING DO MOCOWANIA SZOTÓW NIE WYSZEDŁ POZA WYMIAR 100MM, KRAWAT ZABEZPIECZAJĄCY NIE MOŻE PRZEJĄĆ NAPIĘCIA Z RINGU NA BOM, CHODZI O TO, ŻEBY BOM BYŁ PROSTY. JEDNOCZEŚNIE BOM Z OPRZYRZĄDOWANIEM NIE POWINIEN BYĆ CIĘŻKI, POWODUJE TO BOWIEM ZAMKNIĘCIE LIKU TYLNEGO PODCZAS SŁABEGO WIATRU PRZEZ CIĘŻAR BOMU, BLOCZKÓW I SZOTÓW. BARDZO WAŻNĄ ROLE ODGRYWA KRAWAT NA CLOW, CHCĄC UTRZYMAĆ STAŁY KĄT BOMU WEWNĄTRZ OBRYSU KADŁUBA, KRAWATEM TYM MOŻNA REGULOWAĆ NAPIĘCIE LIKU TYLNEGO.

MASZT, KRAWATY PRZY SILNYM WIETRZE UTRZYMUJĄ STAŁY OK. 1 MM ODSTĘP LUFF OD MASZTU, PRZY SŁABYM WIETRZE ZALECAMY ODSTĘP W KOLEJNOŚCI OD GÓRY: 3,2,1,1,1,1,2,3 ŻAGIEL POWINIEN SWOBODNIE PRZECHODZIĆ Z JEDNEGO HALSU NA DRUGI. NALEŻY SPRAWDZAĆ STOPIEŃ ZUŻYCIA ZARÓWNO PLASTIKOWEGO PIERŚCIENIA NA MASZCIE JAK I TEGO OSADZONEGO W KADŁUBIE. LUZY POMIĘDZY NIMI POTRAFIĄ ISTOTNIE ZMIENIĆ RAKE WE WSZYSTKICH OSICH I NA WSZYSTKICH KURSACH. PASEK KONTROLNY NAJWYŻEJ JAK TO JEST MOŻLIWE NA SŁABYM WIETRZE, NAJNIŻEJ NA SILNYM. NAPIĘCIE LUFF BARDZO MAŁE, REGULACJA CUNNINGHAM JEST BARDZO TRUDNA, PONIEWAŻ ZMIENIAJĄC POŁOŻENIE PASKA KONTROLNEGO MUSIMY ZMIENIĆ DŁUGOŚĆ CUNNINGHAM, DZIAŁA BOWIEM EFEKTYWNIE WTEDY GDY MAMY NA NIM MAKSYMALNIE 3 OBROTY LINĄ. PRECYZYJNA REGULACJA CUNNINGHAMU WYMAGA WIELU PRÓB I STARANNOŚCI.

MAST BEND: KADŁUBY SIĘ RÓŻNIĄ, PRODUCENCI W RAMACH PRZEPISÓW UMIESZCZAJĄ OTWÓR MASZTOWY I PIETĘ MASZTU W RÓŻNYCH POŁOŻENIACH, DLATEGO TEN SAM MAST BEND DAJE RÓŻE POCHYLENIE MASZTU DLA RÓŻNYCH MODELI KADŁUBA. NALEŻY MIEĆ TAKIE USTAWIENIE, KTÓRE UMOŻLIWI ZBALANSOWANE PŁYWANIE, TZN PUSZCZENIE STERU PRZY WIETRZE OKOŁO 10 KN NIE POWODUJE ZMIANY KURSU ŁODZI LUB ŁÓDŹ OSTRZY PO DŁUGIM ŁUKU. JEŚLI ŁÓDŹ OSTRZY GWAŁTOWNIE, NALEŻY WYPROSTOWAĆ MASZT DO PRZODU, JEDNAKŻE W MIARĘ WZROSTU SIŁY WIATRU I ZAFALOWANIA PROSTOWANIE MASZTU POWODUJE „WCISKANIE” DZIOBU POD FALĘ, NIE MOŻNA TEGO KONTYNUOWAĆ POZA TĘ GRANICĘ. ZWYKLE USTAWIENIA ROZPOCZYNA SIĘ OD WIELKOŚCI 282 CM, NALEŻY POTEM UWZGLĘDNIĆ WSZYSTKO CO NAPISANO POWYŻEJ. ZNANE NAM USTAWIENIA ZAWIERAJĄ SIĘ W PRZEDZIALE OD 275 DO 287, SĄ UZALEŻNIONE OD TEGO CO NAPISALIŚMY NA WSTĘPIE. MEDALOWE WYNIKI PODCZAS ME I MŚ OSIĄGANE BYŁO W USTAWIENIU 282-284. NALEŻY ZAWSZE PAMIĘTAĆ, ŻE PROSTOWANIE MASZTU ZWŁASZCZA PRZY SŁABYM WIETRZE MOŻE POWODOWAĆ NADMIERNE ZAMKNIĘCIE LEECH, ŻEBY TEMU ZAPOBIEC MOŻNA PRZESUNĄĆ PUNK ZACZEPU SZOTÓW NA STROPIKU NA PIERŚCIEŃ BĘDĄCY Z PRZODU, NA CO POZWALAJĄ PRZEPISY KLASOWE.

SZTYWNOŚCI MASZTU POWINNA UTRZYMYWAĆ KSZTAŁT ŻAGLA. ROZPRZE NIE POWINNO BYĆ ZBYT SZTYWNE, NIE MOŻE ZAMYKAĆ LEECH. VANG POWINIEN BYĆ TAK NAPIĘTY, ŻEBY LEECH NA KURSACH Z WIATREM PRZY PRZECHODZENIU PRZEZ FALĘ NIE TWORZYŁ SINUSOIDY. JEŚLI UDA WAM SIĘ ZRÓWNOWAŻYĆ ŁÓDKĘ, TO ZESTAW ZOSTAŁ PRZYGOTOWANY DO WALKI NA WODZIE

 

pl_PL